Konfigurator felg 3D - cennik

Wybierz felgi do samochodu

katalog - cennik - dostępność

 

Zobacz, co dziś

możesz zjeść smacznego.

 

Licznik odwiedzin naszej strony

12365177
Dziś
Ten miesiąc
Wszystkie dni
3280
16227
12365177

Twój IP: 54.146.154.243
2024-03-28 21:00

Statystyki

Odsłon artykułów:
411240

 


 

Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany?

  • Ponieważ w naturalny sposób nawet z całkowicie szczelnego układu ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chłodniczego.
  • Ponieważ inaczej nie można zagwarantować smarowania kompresora.
  • Ponieważ wilgoć w układzie może spowodować poważne uszkodzenia.

Klimatyzator samochodowy traci 75 proc. swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany.

 

Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Taka naprawa zwykle pociąga za sobą wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Można takiej ewentualności uniknąć, poddając układ klimatyzacji corocznemu przeglądowi. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe. Część wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje filtr-osuszacz, ale jego możliwości wyczerpują się definitywnie po dwóch latach pracy. Jeśli filtr-osuszacz nie jest regularnie wymieniany, wysoka zawartość wody doprowadzi do korozji wszystkich elementów układu. Następstwem będzie przyspieszone zużycie i mechaniczne uszkodzenia części układu. Gdy w układzie klimatyzacji krąży zawilgocony czynnik chłodniczy zawór rozprężny może ulec zalodzeniu, co całkowicie blokuje działanie klimatyzatora, a w dalszej kolejności prowadzi do zniszczenia skraplacza i sprężarki.

- Dlaczego trzeba regularnie dezynfekować układ klimatyzacji?
Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzające się na parowniku powodują powstawanie niemiłych woni i mogą wywołać reakcje alergiczne pasażerów samochodu.
Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i zintegrowany z systemem wentylacji wnętrza pojazdu. Osadzająca się na jego powierzchni wilgoć ze schładzanego powietrza i brak światła stanowią idealne warunki do rozwoju bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów. Docierają one do parownika wraz z kurzem z zasysanego powietrza i osiadają na blaszkach radiatora parownika, skąd poprzez system wentylacji docierają do kabiny. U wielu ludzi grzyby i drobnoustroje powodują kichanie, łzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe reakcje alergiczne. Ponadto gnijące w wilgoci mikroorganizmy wywołują niemiłą, stęchłą woń.
Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybów, bakterie i drobnoustroje. Jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, nie wywołuje żadnych szkodliwych następstw.

- Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tyś. km?
Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana przez producentów pojazdów, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej do kabiny wpada coraz mniej powietrza.
Zablokowany filtr kabinowy może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji.
• Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.
• Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu.

Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materiału włóknistego o odpowiednio dobranej przepustowości powietrza, który zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pyłki z powietrza. Jeśli filtr ma dodatkową warstwę z aktywnym węglem, odfiltrowaniu ulegają także szkodliwe gazy. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można łatwo zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tyś. km przebiegu filtr osiąga „punkt saturacyjny", czyli zmniejszenie przepustowości o 75% w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi ograniczenie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie.
Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowywanie szyb we wnętrzu. Jeśli filtr jest zatkany i stary, to dodatkowo będzie przyczyną przykrego zapachu w kabinie.

- Co się dzieje podczas kontroli układu klimatyzacji?
• Wypompowywany jest „stary” czynnik chłodniczy oraz olej
• Przeprowadza się test działania i kontrolę szczelności całego układu poprzez wytworzenie próżni w układzie
• Przeprowadzany jest wzrokowy przegląd wszystkich elementów, sprawdza się złącza, przyłącza i elementy ruchome, a także okablowanie i podzespoły sterowania i obsługi
• Układ jest ponownie napełniany odpowiednią dla danego pojazdu ilością czynnika chłodniczego, olejem i ewentualnie kontrastem dla wykrycia nieszczelności
• Sprawdzony i wymieniony (co rok lub 15 tyś. km) zostaje filtr kabinowy

- Skąd się bierze zapach stęchlizny w kabinie samochodu?
Przyczyną może być stary filtr kabinowy i/lub zanieczyszczony parownik, tzn. zbyt duża ilość zanieczyszczeń, grzybów i drobnoustrojów w układzie dolotowym powietrza do kabiny pojazdu.

UWAGA: w takim przypadku zalecane jest przeprowadzenie odkażania (odgrzybianie) układu klimatyzacji!!!

- Dlaczego zaparowują szyby? Czy można temu zapobiec?
Parowanie szyb to nic innego niż osadzanie się na nich wilgoci z powietrza. Pomocne może tu być odpowiednie użycie klimatyzacji.
W chłodne i wilgotne dni powietrze zawiera dużo wilgoci, a pasażerowie wsiadający do samochodu wnoszą do niego jej jeszcze więcej na ubraniu i butach. Dodatkowo efekt ten jest pogłębiany przez oddychanie. Na szybach osadza się także woda parująca z mokrych dywaników. System klimatyzacji wysusza powietrze w kabinie, szybko oczyszczając szyby. Osuszanie można znacznie przyspieszyć zamykając dopływ powietrza do kabiny z zewnątrz (tryb zamkniętego obiegu powietrza).

Efektywny sposób osuszania zaparowanych szyb:
• Włączyć klimatyzację
• Skierować nawiew na szybę przednią
• Włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych samochodach jest to niemożliwe w połączeniu z nawiewem na szybę, wówczas należy przejść od razu do następnego punktu)
• Ustawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum
Po krótkim czasie należy wyłączyć zamknięty obieg powietrza, a dmuchawę ustawić na mniejszą intensywność.

Uwaga: systemy większości pojazdów automatycznie wyłączają układ klimatyzacji, jeśli temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C.

- Dlaczego tak ważne jest, by używać klimatyzacji nie tylko w lecie?
• Aby szybciej osuszyć zaparowane szyby
• Aby poprawić atmosferę w kabinie
• Aby się upewnić, że układ jest ciągle sprawny

Zaparowane okna to zmniejszona widoczność i ryzyko związane z bezpieczeństwem jazdy. Kiedy włączone jest razem ogrzewanie i klimatyzacja, powietrze ulega nie tylko podgrzaniu, ale i wysuszeniu (więcej szczegółów w sekcji „Dlaczego zaparowują szyby?"). Dzięki temu szybko przywracana jest pełna przejrzystość szyb i atmosfera w kabinie jest zdrowsza.

Aby upewnić się, że w układzie klimatyzacji znajduje się wystarczająca ilość oleju, oraz że uszczelki zachowują swoje parametry, układ klimatyzacji musi być włączany przynajmniej na kilka minut tygodniowo także w zimie. Dzięki temu kierowca ma pewność, że klimatyzacja jest sprawna i przygotowana do intensywnej eksploatacji, gdy nadejdą ciepłe dni.

- Jakie koszty może spowodować awaria klimatyzacji?
Kiedy dojdzie do całkowitego uszkodzenia układu klimatyzacji (np. zniszczenia kompresora), koszty napraw sięgające kilku tysięcy złotych nie powinny być zaskoczeniem. Koszty naprawy w wielkim stopniu zależą od rodzaju awarii, typu pojazdu i samego układu klimatyzacji. Wymiana kompresora z mechanicznym uszkodzeniem wymaga także wymiany osuszacza oraz zaworu rozprężnego. Usunięcie wszystkich zanieczyszczeń (np. opiłków metalu) z klimatyzacji oznacza konieczność dokładnego wypłukania układu. Inaczej nie ma gwarancji, że system po naprawie będzie pracował poprawnie i długo. Wymiana parownika może być wyjątkowo skomplikowana, ponieważ wymaga demontażu i ponownego montażu deski rozdzielczej. Szacunkowy koszt takiej operacji to minimum 1500-2000 zł.

- Po czym poznać, że coś złego dzieje się z układem klimatyzacji?
Awaria klimatyzacji może mieć następujące objawy:
• Słaba wydajność chłodzenia
• Zwiększone zużycie paliwa
• Hałaśliwość
• Zaparowane szyby
• Pojawienie się nieprzyjemnego zapachu

Zbyt mała ilość czynnika chłodniczego może być przyczyną słabego schładzania Zwiększone zużycie paliwa może być spowodowane przez zbył częste i zbyt długie włączanie się kompresora klimatyzacji. Hałas słyszalny tylko po włączeniu układu klimatyzacji jest zwykle powodowany przez kompresor lub zawór rozprężny. Stale zaparowane szyby to często oznaka zabrudzenia filtra kabinowego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tyś. km. Aby uniknąć poważnego uszkodzenia, kontrolę układu klimatyzacji należy zlecić fachowcowi.

- Jak długo trwa kontrola układu klimatyzacji?
Normalne czynności serwisowe przy układzie klimatyzacji trwają zwykle ok. 1,5 godziny. Serwisowanie układu klimatyzacyjnego, który nie wykazują żadnych usterek, i do którego użytkownik nie zgłasza żadnych uwag, zajmie około 1 godziny. W tym czasie wszystkie czynność wymienione w „Liście kontrolnej klimatyzacji" zostaną prawidłowi przeprowadzone, a wyniki każdej czynności z listy opisane.

- W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?
W lecie:
• Parkować w cieniu
• Pozostawić przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży
• Na początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum
• Przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami/szyber-dachem
• Nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22 st. C

O ile to możliwe, parkuj swój samochód w słoneczne dni w cieniu. Inaczej temperatura w jego wnętrzu może przekroczyć 60 st. C. Aby się pozbyć zastałego gorącego powietrza z kabiny, pozostaw przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży. Aby we wnętrzu jak najszybciej zrobiło się przyjemnie chłodno, zalecane jest ustawienie klimatyzacji i wentylacji na maksimum. Nawiew nie powinen być skierowany bezpośrednio na pasażerów. Krótkie wykorzystanie trybu zamkniętego obiegu powietrza przyspiesza schładzanie. Uchylenie okna lub szyberdachu przez pierwszych kilka minut jazdy daje efekt znacznie szybszej wymiany powietrza, a więc i szybszego schłodzenia kabiny. Należy unikać przeciągów. Ze względów zdrowotnych temperatura we wnętrzu pojazdu nie powinna być obniżana poniżej 21 st. C lub o więcej niż 7 st. C w stosunku do temperatury otoczenia.
W zimie:
• Włączyć klimatyzację
• Skierować nawiew na przednią szybę
• Włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu)
• Nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum

Aby samochód się wysuszył i nagrzał, a okna odparował zalecane jest przed rozpoczęciem podróży włączenie klimatyzacji i skierowanie nawiewu na przednią szybę. Aby zapobiec wpadaniu do środka wilgotnego powietrza, od czasu do czas na chwilę można włączać tryb zamkniętego obiegu powietrza Zaleca się ustawienie dmuchawy i ogrzewania na maksimum Tryb zamkniętego obiegu powietrza musi być wyłączony po krótkim czasie pracy.
W większości przypadków można przełączyć nastawy na poziom średni, gdy tylko odparują okna. Można wówczas wyłączyć klimatyzację.

Uwaga: systemy większości pojazdów automatycznie odłączają układ klimatyzacji, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C. W niektórych samochodach niemożliwe jest jednoczesne włączenie klimatyzacji, nawiewu na przednią szyb i zamkniętego obiegu powietrza.


Kontakt

Kontakt z nami

Hurtownia rolnicza ekogroszek

34/317 25 01 519/575-585

Serwis przeglądy dźwigi

34/317-40-91 697/567-058

 Stacja paliw

34/317 27 91 
Myjnia 34/317 34 91 695/601-905
bistro PAUZA 601/991-008
   
e-mail: biuro@fergopol.pl

 

BLOG BESTDRIVE

Pogoda w Kłobucku

 

Thursday, 28 marzec 2024

Polub nas

Galeria

sdc13410.jpg

Gościmy

Odwiedza nas 62 gości oraz 0 użytkowników.