Sonda

Na co zwracasz szczególną uwagę

Licznik odwiedzin naszej strony

004950528
Dzisiaj
W tym miesiącu
Wszystkie dni
7505
183983
4950528

Twój IP: 54.198.23.251
2018-09-20 20:01

Statystyki

Odsłon artykułów:
1483329

   

Rewolucja w badaniach technicznych pojazdów!!!

Każdy kierowca przekona się o tym już od 13 listopada,  gdy będzie musiał uzbroić się w cierpliwość, ponieważ każde badanie będzie trwało o wiele dłużej niż dotychczas. 

W najbliższym czasie czeka nas kilka zmian w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów. Ich głównym celem jest wyeliminowanie z ruchu pojazdów ewidentnie niesprawnych i nie spełniających norm, poprzez maksymalne ograniczenie nieprawidłowości w samym procesie badania.

Nowelizacja ustawy o wdrożeniu ulepszonego systemu CEPiK 2.0 (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) została właśnie podpisana przez Prezydenta Andrzeja Dudę i wejdzie w życie 13 listopada 2017 roku. Niesie ona za sobą również poważne zmiany w procesie wykonywania obowiązkowych badań technicznych pojazdów.

  

Obowiązkowo każde badanie rozpocznie się pobraniem opłaty za badanie. Następnie Diagnosta pobierze dane na temat samochodu i historii jego przeglądów z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Diagnosta będzie miał również obowiązek wykonać zdjęcie pojazdu. Będzie ono dowodem na to, że samochód rzeczywiście był na badaniach. Sam zakres badań, jakim poddawane będą pojazdy, nie ulegnie zmianie. Zdecydowanie jednak wydłuży się czas wykonywania badania technicznego ponieważ wszystkie czynności będą wykonywane "on line" a wyniki na bieżąco zapisywane na serwerze CEPiK-u. Dziś diagnosta wpisuje do CEPiK-u jedynie informacje o pozytywnie zaliczonych przeglądach. Od 13 listopada będą również wpisywane informacje na temat przeglądów, które zakończyły się negatywnie i kody usterek, które o tym zdecydowały. Jeśli więc kierowca pojedzie samochodem, który nie przeszedł badania, na inną stację, diagnosta zobaczy informację o tym, że wcześniej w innej placówce badanie zakończyło się negatywnie. Do CEPiK-u trafi także nazwisko diagnosty, który wykonał badanie. Dziś zapisywany jest tylko czas jego przeprowadzenia i nazwa stacji, w której miało to miejsce. W efekcie trudniej będzie uzyskać poświadczenie przeglądu dla samochodu, który nie spełnia kryteriów bezpieczeństwa.

Kwoty stawek za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów pozostają bez zmian - 99 zł za auto, 63 zł za motocykl. W przypadku negatywnego wyniku kontroli, właściciel ma 14 dni na dokonanie niezbędnych napraw i ponowne zgłoszenie się do diagnosty. Koszt ponownego badania wyniesie od 13 do 36 zł, w zależności od rodzaju usterki. Nowa tabela opłat ma zostać wprowadzona w 2018 roku.


Straż Graniczna zyska możliwość zatrzymywania dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. Wszystkie informacje trafią do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Strażnicy będą mogli szybciej realizować czynności służbowe, bo np. przy konieczności zatrzymania dowodu rejestracyjnego, nie będzie wymagany udział w formalnościach innych służb (np. Policji). Jednocześnie, SG będzie posiadać niemal takie same możliwości kontroli kierowców jak policja. Warto wiedzieć, że w szczególnych przypadkach, dowód rejestracyjny może też zatrzymać Żandarmeria Wojskowa i Inspekcja Transportu Drogowego.

Obecnie do Centralnej Ewidencji Pojazdów, wszelkie dane przekazują zakłady ubezpieczeń. Wraz z zatwierdzonymi zmianami, do tych instytucji dołączy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Będzie musiał przekazywać informacje o szkodach, do jakich doszło podczas wypadku w przypadku samochodów nieubezpieczonych. Centralna Ewidencja Pojazdów wzbogaci się o dane dotyczące wszelkich zabezpieczeń i zajęć majątkowych dotyczących danego pojazdu. Będzie to znakomite narzędzie dla osób szukających pojazdów używanych, dzięki któremu zmniejszy się ryzyko trafienia na przysłowiową minę. Jako te tzw. istotne określono straty w zakresie elementów nośnych układu jezdnego, hamulcowego, a także kierowniczego. Mają one bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i automatycznie klasyfikują dany pojazd do dodatkowego badania technicznego.

Od 13 listopada UFG zyska też dostęp do danych z zakresu niezbędnego do realizacji zadań wynikających z obowiązku ustawowego. W przyszłości, CEPiK wzbogaci się też o informacje od producentów i importerów dotyczących homologacji. Ma to na celu elektroniczne katalogowanie marek i typów pojazdów. Z końcem bieżącego roku rządowy serwis udostępni usługę „Mój pojazd”. Pozwoli ona weryfikować właścicielowi wszelkie dane zgromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów o własnym aucie.

Co można dzięki CEPiK sprawdzić już teraz?

Po wejściu na stronę www.historia pojazdu.gov.pl, już teraz można sprawdzić wiele rzeczy dotyczących naszego pojazdu. Wystarczy wpisać w stosownych okienkach numer rejestracyjny, VIN, a także datę pierwszej rejestracji. Po kliknięciu ikonki „Sprawdź pojazd”, wyświetli się dość szczegóły raport. Zawarto w nim informacje obejmujące średnie zużycie paliwa, emisję CO2, rodzaj paliwa, pojemność silnika i moc podaną w kilowatach. Jest też świadectwo homologacji, data wydania dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, jak również masa własna i dopuszczalna waga holowanej przyczepy z oraz bez hamulca. Wyświetli się też rodzaj nadwozia, ważność polisy OC i badania technicznego.


Na chwilę obecną odsetek badań diagnostycznych, w których wykryto usterki istotne lub stwarzające zagrożenie, wynosi w Polsce ok. 2 proc., podczas gdy w Niemczech sięga 23 proc. Wiele wskazuje na to, że niebawem statystyka ta się zmieni. Zyska na tym bezpieczeństwo na drogach, ale właściciele starszych aut muszą liczyć się z wydatkami.

 

Kontakt

Kontakt z nami

Telefon: 34-317-25-01
  34-317-27-91
  34-317-34-91
  34-317-40-91
fax: 34-310-01-29
e-mail   biuro@fergopol.pl  

 

Thursday, 20 wrzesień 2018

Polub nas

 

Akcja Promocyjna

Kalendarz

Brak wydarzeń w kalendarzu
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Galeria

sdc13405.jpg

Gościmy

Odwiedza nas 20 gości oraz 0 użytkowników.