DLACZEGO POMPOWANIE KÓŁ AZOTEM JEST TAKIE WAŻNE? Oto kilka przydatnych informacji, które naprawdę mogą zainteresować niejednego kierowcę!
Wyniki prób potwierdzają uzasadnienie techniczno-ekonomiczne stosowania azotu do napełniania kół. Oto kilka naukowo potwierdzonych faktów przemawiających za stosowaniem tego systemu:
- Użycie azotu w oponach sam. osobowych pozwala na 25% przedłużenie ich żywotności, a w oponach samochodów ciężarowych o 40-50%, co oznacza, że czysty azot nie reaguje na różnice temperatur;
- Przy pompowaniu azotem zmniejsza się ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy, gdyż azot nie wchodzi w reakcję z metalem;
- Czysty azot w stanie suchym zmniejsza spadek ciśnienia w oponach poprawiając jednocześnie odporność na toczenie, a przede wszystkim komfort jazdy;
- Opona napompowana azotem traci ciśnienie o połowę wolniej niż opona napompowana powietrzem, gdyż powietrze szybciej przechodzi przez karkas;
- Zmniejszenie ilości tlenu o 6% daje dłuższą żywotność opony o 22% i wyraźnie widać jej mniejsze zużycie;
- Przy oponie napompowanej azotem nie występuje zużycie warstwy butylowej karkasu, przy powietrzu takie zużycie następuje w tempie uzależnionym od temperatury i koncentracji tlenu w powietrzu;
- Zalecane jest użycie opon napompowanych azotem w otoczeniu, gdzie występuje ryzyko eksplozji, iskrzenia, czy przegrzania opony (duża prędkość, długi dystans, ciepło transmitowane od hamulców i silnika);
- Wiele wypadków drogowych jest wynikiem zbyt niskiego ciśnienia w oponach!
Generalnie powietrze wewnątrz opon składa się z tlenu, azotu i pary wodnej, zatem w normalnych warunkach występują szybkie ubytki ciśnienia w oponach. Jest to spowodowane dużo szybszym przenikaniem cząsteczek tlenu i pary wodnej przez ścianki opony.
Niskie ciśnienie w oponach to strata pieniędzy. Każdy kierowca może zaoszczędzić znaczne sumy pieniędzy dbając o prawidłowe ciśnienie w oponie ponieważ redukuje opory toczenia koła a co za tym idzie zmniejsza zużycie paliwa i ogumienia.
Prawidłowe ciśnienie redukuje opory toczenia koła, czego wynikiem jest zmniejszenie zużycia paliwa i ogumienia np.:
- ciśnienie 0,2 bar mniejsze od nominalnego - zużycie paliwa większe o 1% - żywotność opony 10% krótsza
- ciśnienie 0,4 bar mniejsze od nominalnego - zużycie paliwa większe o 2% - żywotność opony 30% krótsza
- ciśnienie 0,6 bar mniejsze od nominalnego - zużycie paliwa większe o 4% - żywotność opony 45% krótsza