Konfigurator felg 3D - cennik

Wybierz felgi do samochodu

katalog - cennik - dostępność

 

Zobacz, co dziś

możesz zjeść smacznego.

 

Licznik odwiedzin naszej strony

12408339
Dziś
Ten miesiąc
Wszystkie dni
521
31943
12408339

Twój IP: 3.145.201.71
2024-04-24 23:31

Statystyki

Odsłon artykułów:
412922

 


olejOlej silnikowy - płyn do zadań specjalnych! Jeśli wraz z przeglądem rejestracyjnym zdecydujesz się na wymianę oleju w Twoim samochodzie to otrzymasz specjalny rabat 10%.

Promocja dotyczy samochodów osobowych, dostawczych i większych. Natomiast kierowcom samochodów ciężarowych dodatkowo proponujemy obiad GRATIS. ZAPRASZAMY!!!

Jak często wymieniać olej?

Olej jest elementem eksploatacyjnym i podlega zużyciu i w miarę upływu przejechanych kilometrów traci swoje pierwotne właściwości. Dlatego tak istotna jest jego regularna wymiana. Częstotliwość wymiany tego najważniejszego "płynu ustrojowego" określana jest ściśle przez każdego producenta samochodu. Z reguły jest to przebieg ok. 15 - 30000 km. lub raz w roku. Współczesne normy są bardzo "wyśrubowane", co służy temu, aby zmniejszyć częstotliwość wizyt w serwisie, a co za tym idzie przestojów pojazdu i kosztów jego obsługi. Są to jednak bardzo optymistyczne zalecenia, kalkulowane w oparciu o korzystne warunki jazdy, np. autostradami, z małą liczbą codziennych rozruchów. Natomiast trudne warunki jazdy, wysoki stopień zapylenia, lub jazda miejska na krótkich dystansach, wymagają skrócenia częstotliwości przeglądów nawet o 50%.

Większość producentów samochodów zaczęła już stosować wskaźniki wymiany oleju silnikowego, gdzie moment wymiany kalkulowany jest w oparciu o kilka typowych czynników odpowiedzialnych za jakościowe jego zużycie. Pozwala to w optymalny sposób wykorzystać właściwości oleju. Jeśli więc na desce rozdzielczej naszego pojazdu wyświetli się komunikat informujący o "INSPEKCJI lub SERWISIE" oznacza to, że nadszedł właśnie czas wymiany oleju. Pamiętajmy także o tym, iż w ogólnych kosztach eksploatacji pojazdu regularne serwisowanie auta, wymiany płynów i olejów wraz z filtrami, zawsze będzie tańsze niż późniejsze, ewentualne naprawy wynikające z niewłaściwej dbałości o nasz samochód.

Oprócz powszechnie znanej funkcji smarowania trących o siebie elementów mechanicznych ma on szereg innych, równie ważnych zadań. Odprowadza nadmiar ciepła z elementów obciążonych termicznie, zapewnia uszczelnienie komory spalania pomiędzy tłokiem i cylindrem oraz chroni części metalowe przed korozją. Ponadto zapewnia czystość silnika poprzez przenoszenie produktów spalania i innych zanieczyszczeń do filtra oleju. Silnik spalinowy jest sercem samochodu. Pomimo ciągłych jego udoskonaleń nie wynaleziono do tej pory takiej jednostki, która obyłaby się bez oleju. Łączy on niemalże wszystkie współpracujące ze sobą części mechaniczne i niezmiennie pozostaje najważniejszym "płynem ustrojowym" samochodu. Dlatego tak ważny jest jego prawidłowy dobór oraz przestrzeganie kilku podstawowych zasad eksploatacyjnych.

Mineralny czy syntetyczny?

Obecnie przy coraz bardziej wyśrubowanych normach lepkościowych oleje zaprojektowane w oparciu o bazy mineralne nie są w stanie zapewnić wystarczającego wskaźnika lepkości. Oznacza to, że nie są one odpowiednio płynne w bardzo niskich temperaturach, co utrudnia rozruch silnika i przyspiesza jego zużycie. Jednocześnie nie są one w stanie zapewnić wystarczającej lepkości w temperaturze roboczej w wysokości 100 - 150 st. C. W przypadku silników mocno obciążonych termicznie olej mineralny nie wytrzymuje wysokich temperatur, co powoduje jego degradację i gwałtowny spadek jakości. Silniki, które konstruowane były w latach siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych ubiegłego stulecia nie wymagają tak zaawansowanych środków smarnych i w zupełności zadowolą się olejem mineralnym.

Wśród obiegowych opinii można usłyszeć różne teorie mówiące o tym, że nie można zalać silnika olejem mineralnym jeśli wcześniej pracował na syntetycznym i odwrotnie. W teorii nie istnieje taka reguła, szczególnie jeśli producent przewiduje możliwość używania produktów obu rodzajów. W praktyce natomiast należy przestrzec kierowców przed zastosowaniem wysokiej klasy oleju syntetycznego w silniku, który wcześniej przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów eksploatowany był na tanim oleju mineralnym. Mógł on spowodować powstanie dużej ilości nagarów i szlamów, które "zadomowiły się" na dobre w silniku. Nagłe użycie produktu wysokiej jakości (również wysokiej klasy jakościowej oleju mineralnego) często prowadzi do wypłukania tychże osadów, co może być przyczyną rozszczelnienia silnika lub zatkania przewodów olejowych, a w konsekwencji zatarcia silnika. Pamiętajmy o tym szczególnie wówczas, gdy kupujemy używany pojazd! Jeśli nie mamy pewności, czy poprzedni właściciel stosował właściwy olej i czy na czas go wymieniał, bądźmy ostrożni w doborze środka smarnego, aby nie przedobrzyć.

Klasyfikacje lepkościowa olejów - skomplikowane oznaczenia

Dla większości kierowców oznaczenia zamieszczone na butelkach z olejami samochodowymi nie oznaczają nic konkretnego i są niezrozumiałe. Jak zatem prawidłowo je rozczytać i zrozumieć przeznaczenie olejów? Określa ona przydatność danego produktu do określonych warunków klimatycznych. W symbolu np.: 5W40 cyfra "5" stojąca przed literą W (winter - zima) mówi o lepkości jaką będzie miał olej w danej temperaturze otoczenia. Im niższa jest jej wartość, tym olej po porannym rozruchu szybciej rozprowadzi się po silniku minimalizując w ten sposób zużycie elementów wynikające z tarcia bez udziału środka smarnego. Liczba "40" opisuje natomiast przydatność danego oleju w warunkach roboczych panujących w silniku i jest określana na podstawie badań laboratoryjnych lepkości kinematycznej w temp. 100 st. C i dynamicznej w 150 st. C. Czym mniejsza jest ta liczba, tym lżej pracuje silnik, co zmniejsza zużycie paliwa. Wyższa jej wartość wskazuje natomiast, że silnik może być bardziej obciążony bez ryzyka jego zatarcia. Spełnienie najostrzejszych wymogów ekologicznych oraz maksymalne zmniejszenie oporów ruchu wymusza stosowanie olejów o lepkości np. 0W20 (np.: w najnowszych konstrukcjach japońskich). Mając do wyboru olej o symbolu 0W40 i 5W50 możemy przyjąć, że ten pierwszy lepszy będzie na zimę a ten drugi na gorące lato. Ponieważ raczej u nas nie jest popularna wymiana oleju w zależności od sezonu, tak jak np. wymiana opon, najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie oleju sprawdzającego się w każdej porze roku. W naszym klimacie obecnie najczęściej stosuje się oleje 0W30 oraz 5W30.

Zamienniki produktowe

Producenci samochodów nie narzucają nam konkretnej marki oleju, a jedynie rekomendują. To wcale nie oznacza, że inne produkty będą gorsze lub niewłaściwe. Każdy produkt, który spełnia normy, o których możemy przeczytać w instrukcji obsługi pojazdu lub w specjalnych katalogach producentów olejów jest właściwy bez względu na jego markę. Jeśli więc zdarzy się, że serwis zaproponuje nam zmianę oleju na inny np. ze względu na lepszą cenę czy jego dostępność, nie obawiajmy się niekorzystnych skutków takiej zamiany. Wszytko na pewno będzie w najlepszym porządku jeśli tylko zastosujemy olej o takich samych parametrach jakościowych i technicznych. Warto przy tej okazji wspomnieć, że idealną sprawą jest prowadzenie książeczki obsługowej naszego pojazdu, w której będziemy odnotowywać wszystkie przeglądy techniczne auta, wszelkie naprawy oraz w której zawarte będą informacje o zastosowanych płynach i olejach. Mając tak udokumentowaną historię samochodu unikniemy kłopotów, trudnych pytań np. przy zmianie warsztatu serwisującego, jak również będzie to dodatkowym atutem przy sprzedaży pojazdu. Nowy właściciel na pewno bardzo to doceni.

 

Kontakt

Kontakt z nami

Hurtownia rolnicza ekogroszek

34/317 25 01 519/575-585

Serwis przeglądy dźwigi

34/317-40-91 697/567-058

 Stacja paliw

34/317 27 91 
Myjnia 34/317 34 91 695/601-905
bistro PAUZA 601/991-008
   
e-mail: biuro@fergopol.pl

 

BLOG BESTDRIVE

Pogoda w Kłobucku

 

Thursday, 25 kwiecień 2024

Polub nas

Galeria

20160408_152055.jpg

Gościmy

Odwiedza nas 20 gości oraz 0 użytkowników.